Tlacotalpan en Villahermosa - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Lida en René - WaarBenJij.nu Tlacotalpan en Villahermosa - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Lida en René - WaarBenJij.nu

Tlacotalpan en Villahermosa

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida en René

01 Oktober 2016 | Mexico, Villahermosa

Na een snel ontbijt in ons hotel, worden we in rap tempo vervoerd naar het vliegveld om onze huurauto te halen. Dit verloopt voorspoedig, en even later zijn we op naar Tlacotalpan. Onze boot-navigatie Garmin, wijst ons zwijgzaam de weg ;-) Het is goed opletten om de drukke city te verlaten, maar dan wordt de omgeving ook wonderschoon. Prachtige bergen, we halen hoogtes van ruim 3300 meter. ’T Zonnetje schijnt lekker.
We besluiten om bij een Italiaans coffee shop langs de snelweg ff te stoppen. We willen de trap oplopen, maar schrikken ons een hoedje. Een slang van minstens een meter ligt lekker te kronkelen in de zon, brrrr. Doodeng, maar maak trillend een paar foto’s. Deze laat ik binnen zien, en onmiddellijk komen ze in actie. 2 knapen, met een dikke schop speuren de omgeving af, maar komen onverrichte zaken terug. Gelukkig is het te warm om buiten te zitten, dus drinken we in de airco gekoelde koffieshop maar onze koffie en thee. We vervolgen onze weg, de wegen zijn redelijk, heeft niets over. We betalen regelmatig tol, vandaag zon E20 maar of het aan de wegen wordt besteed is voor onze de vraag. Het landschap verandert van bergen in vlaktes met rivieren en een stuk zee.
Aangekomen bij ons hotel, blijkt ook deze aan het water te liggen. We mogen genieten van een prachtige zonsondergang. We wandelen hier wat, verkennen het dorpje. We besluiten in een klein eetgelegenheid savonds iets te eten. Het ziet er voor Mexicaanse begrippen redelijk fris en schoon uit. We blijven hier 1 nacht. Het is er heel vochtig warm, lang leve de airco die onze slaapkamer op volle toeren koud probeert te houden.

De volgende dag gaan we op weg naar Villahermosa. Prachtig natuurschoon afgewisseld met grote armoede in de dorpen. Letterlijk iedereen heeft voor hun woning (soort van kippenhok met golfplaatjes als dak) wel iets te koop. Variërend van koffie, cola, etenswaar, kippen etc
Dit stuk zien we veel bananenplantages en maisvelden. Ook zien we dat de mensen/arbeiders hier, net als in Afrika met 20 tegelijk in een bak vervoerd worden. Als we tanken, doen ze dit voor je, en maken ook gelijk de ramen schoon. Fijn voor mij, omdat ik al rijdende vaak fotografeer en film. We hebben de vorige dag 2 tuinstoeltjes gekocht, zodat we op leuke plekjes kunnen picknicken. Bij een kabbelend watertje houden we dan ook halt, en genieten van de die ochtend vers gekochte stokbrood. Er staat een hutje boven in de bergen, en de moeder met haar kind kijken toe. Misschien vinden ze ons wel vreemde wezens. We merken in deze omgeving nog weinig van Mayacultuur. Dit zal morgen, rondom San Christobal wel anders worden denk ik. Voor deze nacht hebben we een mooi hotel in het stadje zelf. Ook hier warm, en dus wordt het weer een nachtje slapen met een ratelende airco.

• 05 Oktober 2016 - 12:49

Bianca:

Hey, zus en zwager. Zo te lezen en te zien hebben jullie het prima naar de zin en ik ben dus ook wel een beetje gezond jaloers.

• 10 Oktober 2016 - 07:40

Thea Rietsema:

Dag vakantiegangers,

Leuk om jullie avonturen te lezen. En wat een verhaal van die slang! Brrr!! Geniet van de reis en ik ben benieuwd naar de verhalen!
    Warme groet,
    Thea